Prístup k informáciám
Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov
Prístup k informáciám má právo každý (fyzická/právnická osoba)
Žiadateľ nie je povinný preukazovať právny alebo iný dôvod, pre ktorý informácie požaduje
Povinné osoby (štátne orgány, obce a mestá, právnické alebo fyzické osoby, ktorým zákon zveruje vo vymedzenom rozsahu právomoc rozhodovať o určitých právach a povinnostiach, rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené štátom alebo obcou, právnické osoby zriadené zákonom) sú povinné poskytovať informácie
- Akákoľvek informácia, ktorej zverejnenie iné predpisy výslovne nevylučujú a ktorú má povinná osoba k dispozícii je verejne prístupná
- Nesprístupnia sa informácie, ku ktorým je prístup verejnosti obmedzený podľa osobitných zákonov
- Informácia je písomnosť (jej obsah), nákres, výkres, mapa, graf, fotografia, obsah ústneho vyjadrenia alebo zvukového záznamu (rozhovor, porada), obsah technického média alebo iný záznam
- KTO má nárok na informácie? - Každý
- KTO musí sprístupňovať informácie? - Orgány štátnej správy a územnej samosprávy, fyzické a právnické osoby
- ČO musí byť sprístupnené? - Všetky informácie, ktoré má povinná osoba k dispozícii, ak to nevylučuje iný zákon
- ČO musí byť sprístupnené bez žiadosti? - Právomoci, kompetencie, organizačná štruktúra povinných osôb, postup ako vybavovať informácie
- ČO nemôže byť sprístupnené? - Tajomstvá (štátne, služobné, bankové, daňové, obchodné, osobné údaje, duševné vlastníctvo...)
Ako získať informácie?
žiadosť o sprístupnenie informácie môže podať ktokoľvek, t.j. akákoľvek fyzická alebo právnická osoba bez uvedenia dôvodu
- žiadosť môže byť podaná ústne, telefonicky, písomne – listom, faxom, elektronickou poštou alebo iným spôsobom, ktorý je technicky vykonateľný
Žiadosť musí obsahovať:
- identifikácia povinnej osoby – komu je žiadosť určená (povinná osoba)identifikácia žiadateľa – kto žiadosť podáva (oprávnená osoba – žiadateľ)
- určenie požadovanej informácie – aké informácie požaduje žiadateľ zverejniť (predmet žiadosti)
- určenie spôsobu sprístupnenia – akým spôsobom majú byť informácie zverejnené (forma sprístupnenia napr. mailom, poštou, telefonicky a pod.)
Na MESTO SKALICA je možné podať žiadosť:
- ústne – možno podať žiadosť osobne v pracovných dňoch počas pracovnej doby na podateľni Mestského úradu v Skalici
- písomne – Mesto Skalica,
Mestský úrad v Skalici
Námestie slobody č. 10
909 01 Skalica
- telefonicky – na číslo +421 34 6903 113
- elektronickou poštou – podatelna@mesto.skalica.sk
Lehota vybavenia:
- povinná osoba musí žiadosť vybaviť
- najneskôr do 8 pracovných dní od podania žiadosti povinnej osobe alebo odo dňa odstránenia nedostatkov žiadosti (v taxatívne vymedzených prípadoch môže byť výnimočne 8 – dňová lehota predĺžená najviac o ďalších 8 pracovných dní)
- a do 15 pracovných dní, ak sa sprístupňuje informácia nevidiacej osobe (v taxatívne vymedzených prípadoch môže byť výnimočne 15 – dňová lehota predĺžená najviac o ďalších 15 pracovných dní)
- žiadateľ je písomne oboznámený o predĺžení lehoty s uvedením dôvodov.
Situácie, ktoré môžu nastať po podaní žiadosti:
- Žiadosť obsahuje minimálne všetky zákonom predpísané náležitosti a informácie, ktoré žiadateľ žiada, sú zverejnené.
Najneskôr do 5 dní odo dňa podania žiadosti oznámi žiadateľovi, kde má prístup ku zvereným informáciám. V prípade, ak aj napriek tomu žiadateľ trvá na sprístupnení týchto informácií, začína 8 (16) alebo 15 (30) dňová lehota
- Žiadosť obsahuje všetky zákonom predpísané náležitosti, ale povinná osoba nemá informácie k dispozícii, ale má vedomosť o tom, kde možno požadované informácie získať.
Povinná osoba postúpi predmetnú žiadosť do 5 dní povinnej osobe, ktorá má informácie k dispozícii a oznámi žiadateľovi postúpenie žiadosti.
- Žiadosť obsahuje všetky zákonom predpísané náležitosti, ale povinná osoba nemá informácie k dispozícii a nemá vedomosť o tom, kde možno požadované informácie získať.
Povinná osoba, ku ktorej žiadosť smeruje, najneskôr do 8 dní od prijatia žiadosti, žiadosť odmietne rozhodnutím z toho dôvodu, že požadovanú informáciu nemá k dispozícii a ani nemá vedomosť o tom, kto je príslušná povinná osoba.
- Žiadosť neobsahuje všetky zákonom predpísané náležitosti.
Povinná osoba bezodkladne vyzve žiadateľa, aby v lehote nie kratšej ako 7 dní neúplnú žiadosť doplnil. Ak žiadateľ nedoplní v lehote žiadosť a pre tento nedostatok nie je možné informácie sprístupniť, povinná osoba žiadosť odloží.
- Žiadosť obsahuje všetky zákonom predpísané náležitosti.
Povinná osoba sprístupní požadované informácie najneskôr do 8 pracovných dní (16 pracovných dní) alebo 15 pracovných dní (30).
V prípade, že informácie neboli rozhodnutím povinnej osoby sprístupnené
- Žiadateľ sa uspokojí so zamietavým stanoviskom.
- Žiadateľ sa neuspokojí so zamietavým stanoviskom povinnej osoby a podá v zákonnej lehote 15 dní odvolanie (prípadne do 3 mesiacov, ak bol žiadateľ povinnou osobou nesprávne poučený o možnosti podať odvolanie alebo ak nebol poučený vôbec). Odvolanie adresuje tejto povinnej osobe, ktorá rozhodnutie vydala.
- Zákonná lehota na odvolanie začína plynúť odo dňa rozhodnutia žiadateľovi.
Odvolanie musí obsahovať:
- kto ho podáva
- voči ktorému rozhodnutiu
- zdôvodnenie prečo sa odvolanie podáva
- návrh ako má odvolací orgán rozhodnúť
Reakcia na odvolanie
- O odvolaní proti rozhodnutiu povinnej osoby rozhoduje nadriadený povinnej osoby, ktorá vo veci rozhodla alebo mala rozhodnúť. Ak ide o rozhodnutie mestského úradu, o odvolaní rozhoduje primátor.
- Nadriadený orgán v 15 dňovej odvolacej lehote vyhovie odvolaniu a zaviaže povinnú osobu, voči ktorej rozhodnutie odvolania smeruje, ako má žiadosť vybaviť.
- Nadriadený orgán v 15 dňovej odvolacej lehote nevyhovie odvolaniu, teda odvolanie zamietne.
- Nadriadený orgán v tejto lehote nerozhodne, predpokladá sa, že vydal rozhodnutie, ktorým odvolanie zamietol a napadnuté rozhodnutie potvrdil, za deň doručenia tohto rozhodnutia sa považuje druhý deň po uplynutí lehoty na vydanie rozhodnutia.
- Rozhodnutie o odmietnutí žiadosti možno preskúmať v súdnom konaní podľa osobitného zákona.
Reakcie žiadateľa na odmietavé stanovisko nadriadeného orgánu
- Žiadateľ sa uspokojí s takýmto rozhodnutím.
- Žiadateľ podá na súd žalobu o preskúmanie zákonnosti postupu povinnej osoby.
Slobodný prístup k informáciám – dokumenty:
- Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o slobode informácií) – úplné znenie
- Žiadosť o poskytnutie informácií
- Sadzobník úhrad za sprístupňovanie informácií platný od 1.5.2016